informacje o cookies!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Tutaj można się dowiedzieć, jakie to projekty, co jest ich celem i na jakim są etapie. Więcej informacji, czyli szczegółowe opisy, linki do dokumentów i konsultacji, można znaleźć klikając na tytuły.

Informacja podsumowująca realizację projektu "Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących (TOPON)".

Projekt „Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących (TOPON)” realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Działanie 4.3 Współpraca ponadnarodowa.

Celem projektu było opracowanie, przetestowanie i wdrożenie nowego standardu kształcenia i dokształcania instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności oraz standardu nauczania orientacji przestrzennej i mobilności osób niewidomych i słabowidzących.

Projekt był realizowany przez PFRON od 1 czerwca 2021 r. do 30 listopada 2023 r. we współpracy z partnerami krajowymi:

  • Polskim Związkiem Niewidomych, Zarząd Główny z siedzibą w Warszawie
  • Towarzystwem Opieki nad Ociemniałymi Stowarzyszenie z siedzibą w Warszawie
  • Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z siedzibą w Warszawie
  • Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego z siedzibą w Krakowie

oraz z partnerem ponadnarodowym: Instituttet for Blinde og Svagsynede (IBOS) z Danii.

Dzięki współpracy z partnerem ponadnarodowym możliwa była wymiana doświadczeń dotycząca treningów orientacji przestrzennej i mobilności dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz w zakresie kształcenia i dokształcania trenerów orientacji przestrzennej i mobilności.

W ramach projektu:

  1. Opracowano, przetestowano oraz wdrożono dwa standardy: Standard kształcenia instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności oraz Standard nauczania orientacji przestrzennej i mobilności.
  2. Opracowano rekomendacje dotyczące finansowania i organizacji treningów orientacji przestrzennej.
  3. 301 osób z niepełnosprawnością wzroku odbyło treningi orientacji przestrzennej i mobilności, zgodnie z zaplanowanym dla nich Indywidualnym Planem Nauczania Orientacji Przestrzennej i Mobilności.
  4. 16 osób nabyło kompetencje instruktora orientacji przestrzennej i mobilności, zdobywając nowy zawód i doświadczenie w nauczaniu orientacji i mobilności.
  5. 86 trenerów orientacji przestrzennej uzupełniło i podniosło swoje kompetencje w zakresie nauczania orientacji i mobilności przestrzennej.
  6. PFRON jako Lider projektu złożył wniosek o włączenie kwalifikacji instruktora orientacji przestrzennej i mobilności do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.